onsdag 29 april 2009

manligt / kvinnligt

I dag har vi pratat om kvinnlig å manlig ledarskap, var är skillnaden å vad är likhete finns det några?

Kan bara säga att diskussion var livliga, å jag höll inte med på mkt. Är jag konstig då? Nope helt normal :-D

Kan väl tycka att det inte ska vara någon skillnad, det var flera män i chefsposition för män rekryterade män via deras kontaktnät sa de "lärda", i min verklighet ser det inte ut så nästa alla kvinnor runt om mig har en viss typ av chefs roll å inte bara hemma då. (fniss)

Men då kanske man lever i en drömvärld där allt är delat lika, där man delar upp sysslorna på vad man är bra på och att båda ska ha lika mycket, ingen av oss här hemma ska ha ett dubbel jobb.

Det är inte alltid så å de är lite konstigt, men sen kan det vara så att kvinnan inte släpper in mannen till att hjälpa till då att hon anser att han inte gör det lika bra som hon, men om han inte för gör det alls kommer han aldrig att bli lika bra.
Fast det är bara hon som tycker att det inte är lika bra.
Bara man gör sitt bästa så ska det inte spela någon roll, har jag fått lära mig av en vis man.

Den visa mannen får avsluta för i dag,

nu ska jag titta på house som den lilla nattramlaren man är.

godnatt

Anna

2 kommentarer:

mia sa...

Det kommer att bli bättre! Läste precis en intervju med två tjejer som jobbar på en reklambyrå, de är bägge skitbra, vinner reklampriser och har ansvarsfulla, kreddiga jobb. De blev intervjuade för att de är framgångsrika reklamare OCH tjejer, som att det var något sensationellt. Det sorgliga är att det ÄR sensationellt. Bara 10 % av alla reklamare (kreatörer) är tjejer. På reklamskolorna är över 50% av alla som utbildar sig till kreatörer tjejer. Vad händer sen??! Jo, jobben går ganska ofta till chefernas (snubbar) polare (snubbar), tjejerna blir mammor, tar ut mer föräldraledighet, får svårare att komma tillbaka, missar löneförhandlingar osv. Det är fortfarande jättestora skillnader mellan killar och tjejer men det kommer att bli bättre eftersom de flesta tycker att jämställdhet hemma är viktigt och det är där allt börjar. Puss!

Anna sa...

ja precis tror att det är en generations skiftning på gång.